2012-11-27

Julgodis med Washi!

 Syrlig citronkola


Lakritskola

Som jag redan har skrivit så går washitejp att använda till det mesta. Här har jag använt det till att slå in julgodis. Det fungerade perfekt. Tejpen håller samman cellofanpappret, men gör ändå kolan lätt att öppna.

Jag gjorde lakritskola och citronkola. Jag valde självklart färger på washitejpen så att de passar smakerna. Om ni vill prova själva så kommer recepten här:

Lakritskola

5 dl grädde
0.5 kg socker
0.75 dl ljus sirap
2 msk glykos
30 g osaltat smör
½ msk lakritspulver (finns tex av Lakritsbutiken)
ev vaniljsocker

Klä en liten form med bakpapper och vik upp kanterna (jag använde en avlång brödform). Blanda alla ingredienser. Koka på medelvärme cirka 40 minuter. 


Gör ett kulprov för att se om kolan är färdig: droppa lite kola i ett glas med kallt vatten. När du kan rulla det till en kula är kolan klar.

Häll upp massan i formen och låt den kallna. Skär eller klipp till lagom stora bitar.

-------------------------

Citronkola

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
rivet skal av 1 citron

Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap och vaniljsocker. Koka utan lock, rör om då och då.  Gör ett kulprov för att se om kolan är färdig: droppa lite kola i ett glas med kallt vatten. När du kan rulla det till en kula är kolan klar. (Koktiden är ca 15 min i en vid kastrull och ca 30 min i en kastrull med mindre botten)

Tillsätt citronskal. 

Häll upp smeten på en oljad plåt, eller en form klädd i bakpapper. Låt svalna och skär eller klipp i bitar. 

Lycka till!

Inga kommentarer: